Potencjalne franczyzy

KiK – franczyza czy ekspansja na własnych zasadach?

kik

KiK, czyli KiK Textilien und Non-Food GmbH, to niemiecka sieć sklepów tekstylnych. Marka, znana z niskich cen i dość szerokiego asortymentu. Działa na rynku od 1994 roku, a w Polsce zadebiutowała w marcu 2012 roku, otwierając pierwszy sklep w Środzie Wielkopolskiej.

W ciągu pierwszego roku działalności KiK uruchomił 20 sklepów w naszym kraju, co zapoczątkowało bardzo szybki rozwój marki na naszym rynku. Wiele osób, już wtedy zadawało sobie pytanie – czy KiK rozwija się tak szybko poprzez model franczyzowy?

Dodatkowo w 2023 roku KiK poszedł o krok dalej, otwierając sklep internetowy. Jednak czy KiK rozwija się w oparciu o model franczyzowy, czy działa na własnych zasadach, kierując ekspansją z centrali?

Szukasz franczyzy sklepu podobnego do KiK? Sprawdź pomysły na biznes w katalogu franczyz.

KiK – franczyza czy nie?

KiK nie jest franczyzą w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Firma rozwija swoją sieć sklepów na zasadzie bezpośredniego zarządzania nimi przez centralę. Oznacza to, że wszystkie placówki, zarówno stacjonarne, jak i internetowe, są własnością KiK Textilien und Non-Food GmbH i działają według jednolitej strategii ustalanej przez centralę w Niemczech. Dlaczego tak? Spółka oficjalnie nie informuje o tym, natomiast najpewniej chodzi o pełną kontrolę nad jakością obsługi, polityką cenową i asortymentem we wszystkich krajach, w których działa.

Dla osób zainteresowanych współpracą z marką brak modelu franczyzowego może być pewnym ograniczeniem. Nie oznacza to jednak, że KiK całkowicie zamyka się na możliwości współpracy. Firma chętnie wynajmuje lokale od zewnętrznych właścicieli nieruchomości oraz współpracuje z dostawcami i partnerami biznesowymi, którzy wspierają jej działania operacyjne. Dzięki temu KiK może skutecznie rozwijać swoją sieć, nie angażując w to franczyzobiorców.