Branża motoryzacyjna

Lakiernia proszkowa – pozwolenia, koszty budowy, opłacalność i regulacje prawne

Otworzenie lakierni proszkowej wiąże się z sporą inwestycją, natomiast w większości przypadku jest to opłacalny biznes. Warto jednak wiedzieć, że wymaga spełnienia określonych formalności oraz jest kapitałochłonny na samym początku .

W artykule omówimy, jakie pozwolenia są niezbędne do uruchomienia takiego biznesu, jakie koszty wiążą się z budową lakierni oraz jakie perspektywy finansowe niesie za sobą prowadzenie tej działalności. Dzięki temu będziesz mógł ocenić, czy inwestycja w lakiernię proszkową jest dobrym wyborem w kontekście Twojej strategii biznesowej.

Zobacz również: Koszt budowy stacji paliw. Ile kosztuje otworzenie stacji paliw?

Lakiernia proszkowa – pozwolenia

Aby uruchomić lakiernię proszkową, konieczne jest uzyskanie odpowiednich pozwoleń zgodnych z przepisami prawa ochrony środowiska. W zależności od wielkości instalacji oraz rodzaju i ilości stosowanych materiałów chemicznych, wymagane jest dokonanie zgłoszenia lub wystąpienie o pozwolenie na użytkowanie. Proces ten regulowany jest przez szereg aktów prawnych, które szczegółowo określają zasady emisji substancji do powietrza.

Podstawowe akty prawne regulujące pozwolenia na użytkowanie lakierni proszkowej:

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2007 roku Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2008. Nr 2, poz. 150).
  • Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska z dnia 5 grudnia 2002 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 1 z 2003, poz. 12).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 roku w sprawie przypadków, w których wprowadzenie gazów i pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. Nr 283, poz. 2840).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 roku w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 260, poz. 2181).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 roku w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 283, poz. 2839).

Kluczowe informacje dotyczące procedury:

  • W zależności od ilości stosowanych materiałów chemicznych, instalacja może wymagać zwykłego zgłoszenia lub pełnego pozwolenia na użytkowanie.
  • Istotnym czynnikiem jest ilość emitowanych do powietrza lotnych związków organicznych (VOC), co może wpłynąć na wymóg uzyskania pełnego pozwolenia.
  • Zgłoszenie lub wniosek o pozwolenie muszą być złożone 30 dni przed planowanym uruchomieniem instalacji.
  • Przepisy dotyczą wszystkich instalacji emitujących substancje do powietrza, niezależnie od tego, czy są to nowe obiekty, czy zaadaptowane pomieszczenia.
  • Po uruchomieniu lakierni użytkownik ma obowiązek przeprowadzić pomiary emisyjne na wszystkich emiterach, a wyniki muszą zostać przedstawione odpowiednim organom w terminie 14 dni od uruchomienia lakierni.

Lakiernia proszkowa – koszt otwarcia

Koszt budowy lakierni proszkowej zależy od kilku czynników, w tym od tego, czy planujemy adaptację istniejącego budynku, czy budowę od podstaw. Przy założeniu, że lakiernia powstaje w już istniejącym obiekcie, należy liczyć się z wydatkami rzędu 150-200 tys. złotych. Koszt budowy wzrasta jednak wraz z rozbudową infrastruktury, wyposażeniem w nowoczesne urządzenia oraz instalacją odpowiednich systemów transportu i komór do polimeryzacji farb. Stawiając na opcję gdzie zakupimy używany sprzęt, możemy zmieścić się w 30-50 tysiącach za małą lakiernie.

Przykładowe elementy składające się na koszt budowy lakierni:

  • Kabiny do napylania proszkowego (poniżej przykładowe):
    • Kabina jednostanowiskowa otwarta.
    • Kabina jednostanowiskowa zamknięta.
    • Kabina dwustanowiskowa zamknięta.
  • Komory do polimeryzacji farby proszkowej:
    • Komory wypalania proszkowego i suszenia (jedno- lub dwustronne; zamknięte lub przelotowe).
    • Nośniki energii: olej opałowy, gaz propan-butan, gaz ziemny, prąd elektryczny.
  • Typ systemu transportu technologicznego:
    • Górny.
    • Dolny.
    • Górny i dolny.
  • Myjki ręczne:
    • Natryskowe.
    • Półautomatyczne.
    • Wysokociśnieniowe.
  • Zestawy aplikacyjne do nakładania farb.

Koszt budowy lakierni może być zróżnicowany w zależności od specyfikacji technicznej, rozmiaru instalacji oraz wyboru odpowiednich systemów transportu i suszenia.