SPAR Group zdecydowała się sprzedać swój polski biznes, jednak musi za to sporo zapłacić. Południowoafrykańska firma podpisała przedwstępną umowę dotyczącą sprzedaży wszystkich swoich udziałów w New Polish Investments, właściciela SPAR Polska. Nowym nabywcą ma zostać Grupa Kapitałowa Specjał, która zarządza sieciami franczyzowymi, takimi jak Nasz Sklep, Livio i Rabat Detal, zrzeszającymi łącznie ponad 13 tysięcy placówek. W ramach tej transakcji GK Specjał przejmie około 200 sklepów SPAR, trzy centra dystrybucyjne oraz jeden zakład produkcyjny.
Według komunikatu, marka SPAR pozostanie na rynku, a zmiany nie będą odczuwalne dla konsumentów. Wayne Hodson, prezes SPAR Polska, wyraził przekonanie, że marka pozostanie silnym graczem na polskim rynku dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu GK Specjał. Proces sprzedaży sieci SPAR trwał blisko rok i zakończył się, mimo że pierwotne plany zakładały rozwinięcie sieci do 400 sklepów. Aby sfinalizować transakcję, SPAR Group musiał spłacić zadłużenie polskiej spółki, wynoszące około 546 mln zł, z czego 424 mln zł pokryła sama grupa, a pozostałe 122 mln zł zapewniły spółki zależne.
Z transakcji wynika, że SPAR Group musi również przeznaczyć 196 mln zł na restrukturyzację i pokrycie strat sieci przez 12 miesięcy po zakończeniu umowy, której finalizacja planowana jest na 31 października 2024 roku. Cena za aktywa wynosi 40 mln zł, ale może zostać obniżona, jeśli przed finalizacją umowy rozwiązane zostaną umowy franczyzowe. Cała umowa będzie wymagała zgody Urzędu Antymonopolowego, a zamknięcie transakcji ma nastąpić do końca marca 2025 roku.
SPAR Group, choć działa na wielu rynkach międzynarodowych, zarówno w Afryce, jak i Europie, nie udało się skutecznie podbić polskiego rynku. Próba budowania sieci supermarketów, które konkurowałyby z dyskontami, okazała się nieudana. Polacy, zwracający dużą uwagę na ceny, nie byli skłonni płacić więcej za te same produkty, co doprowadziło do trudności, z którymi SPAR Group ostatecznie sobie nie poradziła.